Kontaktannons

En kontaktannons var länge det enda sättet att hitta partners. Före internet var det en annons i någon tidning som gällde, och dessa fanns oftast i en speciell spalt.
Det är lätt att tro att kontaktannonserna har spelat ut sin roll idag, när det finns massor av dejtingsajter och dejtingappar att använda för att hitta den rätte.
Men, kontaktannonser fungerar fortfarande, både för att söka partners och vänner. De traditionella annonserna i tidningarnas kontaktspalter har inte samma popularitet idag som för några tiotals år sedan. Men, det går också att lägga in sin kontaktannons på nätet, där den når ett mycket större antal människor.
För att få ett så bra resultat som möjligt av sin annons, är det viktigt att tänka på hur man utformar den.
För att du ska ha störst chans att hitta en partner som passar är det viktigt att annonsen verkligen lyfter fram din personlighet och dina intressen.
En perfekt annons ska avspegla vem du är som person, och vad det är som skiljer dig från andra.
Eftersom syftet med en kontaktannons är att den ska väcka intresse hos andra, kan det vara bra att fundera på vad som får dig intresserad när du läser en annons.
En tydlig beskrivning av person, intressen, värderingar och egenskaper brukar vara sådant som får respons.
Utforma din kontaktannons på ett sätt som skulle ha fått dig att bli intresserad om den gällt en annan person.
När du har skrivit en annons som ger en bra beskrivning av dig själv ska den lämnas in någonstans för att bli publicerad.
Du kan välja om du vill skicka den till en tidning eller lägga ut den på nätet. Vad du väljer beror till stor del på vad du vill få ut av din annons.
Du kan skicka in din annons till en lokal tidning om du vill hitta en partner på nära håll, eller sätta in den i en facktidning om du vill hitta personer med samma intressen som du. Men, med annonser i sådana specialtidningar når inte budskapet ut till så många, och chansen att få ett önskat resultat är kanske inte så stor.
Allra flest läsare når du om du skickar in din kontaktannons till någon av de sajter på nätet, som publicerar denna typ av annonser.
Allt fler tidningar lägger också ner sina sidor för kontaktannonser, och det blir svårare och svårare att få en annons publicerad på det sättet. Utvecklingen går mot att dejting och kontaktsökande i allt större grad kommer att ske online, även om de svenska tidningarna inte lagt ner kontaktannonserna i lika snabb takt som man gjort i andra länder.
De flesta tidningar tar betalt för att publicera en kontaktannons, precis som man oftast får betala en annonskostnad för annonser på nätet. Det är ju i de flesta fall annonserna som finansierar en tidning, eller en sajt. I andra fall kan de finansieras av medlems- eller prenumerationsavgifter, och i dessa fall kan man ibland få publicera en kontaktannons utan kostnad om man är medlem eller prenumerant.